fredag 25 januari 2013

Ursäkter & tips

Vill ursäkta tystnaden på bloggen den senaste tiden men jag tycker att det har börjat hända en del i min vardag och då är det lätt att man glömmer uppdatera bloggen och träningen.

Förra helgen, var inte min nyttigaste helg. Det blev både milkshake och pannkakor då jag för en sekund, eller rättare sagt under två dagar förträngde att jag skulle äta nyttigt. Pannkakor med sylt, grädde och socker + chokladmilkshake är (tyvärr) inte i kategorin "nyttigt".

Denna veckan har jag dock lyckats hålla mig på ett bra spår. En kompis till mig fyllde år igår och då gjorde jag en (mindre lyckad fast ändå god) Chocolate Cookie Dough - Brownie. Men jag tog bara en liten, liten bit och nöjde mig på det restan av kvällen. Det känns jätte skönt att jag inte behöver äta upp halva kakan utan bara kunna ta en liten bit.

Jag började blogga i slutet på oktober eller börja på november och det är jätte smart att jag kan gå tillbaka och kolla hur jag mådde innan, vad jag gjorde tidigare och se hur jag kan förbättra min kost och träning. Här är några få tips som jag har lärt mig under de senaste månaderna som förhoppningsvis kan hjälpa er där ute.

1. Ha alltid träningskläderna i ett skåp på gymmet

Detta har hjälpt mig otroligt mycket. Istället för att åka hem och hämta kläderna efter skolan och fastna framför TV'n och aldrig komma iväg så har du redan kläderna på gymmet och då är det bara att åka dit!

2. Planera i förväg

Sätt dig ner i 10 min. Det kan vara på bussen, tåget, på lunchen, innan du går och lägger dig och skriv ner målen för den kommande veckan. Vad vill du träna, hur vill du träna, vad ska du göra för att nå målen. När du väl är på gymmet och du inte har planerat vad du ska träna är det lätt och latheten eller tröttheten tar över för att du tror att du inte orkar er. Men tro mig, du orkar alltid mer än du tror. Planera därför i förväg.

3. Hitta din motivation

Hitta ett sätt att motivera dig själv när du tränar. 
- Ta en bild på dig själv när du börjar träna och det kan motivera dig att få bort det onödiga fettet på magen eller låren och kolla på bilden och bestäm dig för att träna bort det!
- Hitta inspiration på blogger. Hitta bloggar (bloglovin) och få inspiration från andra människor som kanske har samma mål som du.
- Ta bilder på dig själv varannan vecka eller varje månad och se dina framsteg
- Anteckna hur snabbt du sprang när du började träna och hur långt eller på vilken tid du springer idag. Evt. Uthållighet.
- Känslan efter träningen!
- De snygga jeansen du en gång köpte men som inte längre passar. Fortsätt träna och utmana dig själv och så sitter jeansen strax jätte snyggt på dig.

4. Gör en "matveckosedel"

"Matplanering" - hur enkelt som helst, lite svårt att följa ibland, tar ca. 30 min och är ett effektivt sätt att gå ner i vikt på. Ett bra sätt är att börja skriva ner varje dag vad du äter och börja ta reda på vad det egentligen är du stoppar i munnen varje dag och hur mycket. Det finns massor av inspiration på nätet och det är inte så svårt som det låter. Sväng förbi IKEA och köp burkar som du kan lägga sallader, snacks (morätter, äpplen m.m.) och dina luncher i och sen är det vara ner i väskan och klart! Gör matsäcken dagen innan så att du inte går upp på morgonen och glömmer bort det eller (som ofta kan hända) inte hinner med det. 

5. Snygga träningskläder

Det kanske låter töntigt men jag tycker det är mycket motiverande att känna sig snygg när man tränar. Investera i ett par snygga linnen/tröjor och snygga skor. Det lilla kan göra stor skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar