torsdag 22 november 2012

Träningsvärk - Vad är det egentligen?


Om du har läst mitt senaste inlägg så vet du att jag har lidit av en sådan träningsvärk hela dagen så att jag jämför mig med en dinosaurie för att jag inte har kunnat sträcka ut mina armar. Fast än det har varit väldigt smärtsamt så har jag fått något positivt ut av hela upplevelsen. Nu har jag en orsak till att skriva och berätta för er (och för den skull mig själ) om vad träningsvärk är, varför vi får det och hur kan vi minska det (om det ens är möjligt).

Det var inte lätt ska ni tro, att hitta orsaken till träningsvärk. Söker du på google så hittar du ungefär 1 600 000 resultat och bland de resultat en stor variation och teorier om vad träningsvärk är. Jag valde att lite på netdoktor.se där man kan läsa om Jan Henriksson, professor i arbetsfysiologi på Karolinska insitutet, då han berättar om en ny teori om varför vi känner smärtan i kroppen efter en träning. Länken finns här om ni vill läsa deras artikel eller fortsätt längre ner här på bloggen om du endast vill skaffa dig ett överblick om hans teori. Lark-Eric Thornell, professor i anatomi har också skrivit en artikel (här) och debaterar om träningvärk verkligen är en muskelskada eller som de nya studier och undersökningar pekar på - förberedelse inför nästa pass.

Träningsvärk, något som många av oss, någon gång, har upplevt. Det kan ha varit efter ett pass på gymmet, om du har sprungit ett par kilometer eller kanske lyft några vikter hemma i vardagsrummet. Träningsvärk är något vi upplever när vi har överbelastat musklerna genom att använda dem på ett sätt kroppen inte är van vid.

Träningsvärk får vi efter en hårt belastad träning då muskelfibrillerna* förstärker sig. Värken/smärtan i musklerna är ett signal till kroppen för att den ska förbereda sig inför mer träning. Efter 1 dag eller 2 är musklerna stela och ömma men nya undersökningar visar att det är ett tecken på att musklerna förstärks och förbereder sig inför mer träning. Träningsvärken är som värst efter 2-3 dagar efter träningen och minskar sedan dag efter dag. Det är inte ovanligt att gå runt med ömma muskler upp till en hel vecka.

Enlig iFORM 's artikel från 2008 så får vi träningsvärk för att man efter träningen har rivit upp en muskelfibrerna och blivit inflammerad. Informationen kommer ifrån Jan Fridén, professor i handkirurgi vid Sahlgrenska Akademien i Göteborg och han skrev en epokgörande avhandling om tränings-orsakade muskelskador i 1983.

Flera nya studier konstatera alltså att det inte sker en skada på muskelcellmembranet som länge ansetts vara grunden till ömhet och smärt uppstår. Då väcker det en annan fråga hos mig - Eftersom ömheten inte beror på en skada, då borde det var OK att träna med träningsvärk?
Herr Thornell svarar också på denna frågan. Eftersom det inte sker en skada så ja, det går bra att träna fastän man är öm.

*Muskelfibriller ligger sida vid sida och är vad en muskelcell är uppbygd av.

Källor:
IFORM - Länk
Apoteket - Länk
Thronell - Länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar